Dieta Dukana, białkowa – Wady, Zalety oraz Zasady

dieta-dukana-jadłospis

Dieta Dukana, to białkowa dieta stworzona przez doktora a jej nazwa pochodzi od jego nazwiska. Jest jedną z najmodniejszych  diet ostatnich lat. Zdaniem jej twórcy w skuteczny i szybki sposób tracimy kilogramy unikając efektu jo-jo. Zyskała ogromną rzeszę zwolenników ponieważ jest bardzo wygodna i łatwa. Nie musimy liczyć kalorii, ograniczać liczby posiłków możemy jeść o każdej porze dnia i nocy. Jedynym ograniczeniem są produkty z których przygotowujemy posiłki. Cała kuracja dietetyczna składa się z czterech etapów, różnej długości. W każdym z nich należy przestrzegać reguł spożywania odpowiednich produktów.

Dieta Dukana fazy:

Faza 1 – Uderzeniowa

Faza 2 – Równowagi

Faza 3 – Utrwalenia

Faza 4 – Stabilizacji

Faza pierwsza:

Pierwsza faza diety Dukana trwa od 2 do 7 dni w zależności ile kilogramów chcemy zrzucić. Jest to najkrótszy etap ale najbardziej restrykcyjny. W tej fazie możemy spożywać bez ograniczeń około 70 produktów pochodzenia zwierzęcego, aby uniknąć problemów z zaparciami zaleca się spożywanie każdego dnia dwóch łyżek otrąb.

  • Do 5 kilogramów – etap pierwszy trwa tylko 2 dni. Spadek wagi wynosi wtedy ok. 0,5-1,5 kg.
  • Do 10 kg – etap pierwszy trwa około 3 dni. Spadek wagi wynosi ok. 1,5-2,5 kg.
  • Do 20 kg – etap pierwszy wynosi około 5 dni. Spadek wagi wynosi ok. 2-3 kg.
  • Do 40 kg – etap pierwszy trwa co najmniej 7 dni ale maksymalnie 10! Spadek wagi wynosi ok. 3 kg.

Dozwolone produkty mięsne:

Konina

Chuda wołowina

Indyk i kurczak bez skóry

Ozory

Podroby

Chude wędliny

Oraz ryby chude i tłuste

Sola

Dorsz

Łosoś

Tuńczyk

Sardynki

Makrela

Oraz inne owoce morza

Można także spożywać jajka, chudy nabiał (mleko, serek wiejski, twaróg). Zaleca się też przyjmowanie dużej ilości płynów (wody, herbaty, napoje light bez cukru) w ilości ok. 1,5 litra dziennie.

Faza druga:

Druga Faza czyli równowagi ma doprowadzić do osiągnięcia idealnej wagi. Powinna trwać 7 dni na każdy utracony kilogram w fazie pierwszej. Dzieli się na dni białkowe, niczym nie różniące się od tych z fazy pierwszej oraz na urozmaicone warzywami.Na tym etapie powinniśmy stosować je naprzemiennie. Dłuższe ciągi np. dwa dni białkowe, dwa dni białkowo -warzywne zalecane są osobom które planują zrzucić większą ilość wagi.

Dni urozmaicone:

wszystko z fazy 1

pomidory, ogórki, rzodkiewka, szpinak

brokuły,szparagi, kapusta, pieczarki, pory

seler, cukinia, papryka, marchew

Wciąż zakazane pozostają: ryż, ziemniaki, kukurydza, warzywa strączkowe i awokado. Nie możesz spożywać też żadnych tłuszczy. Warzywa gotuj lub jedz surowe.

Faza trzecia:

Faza trzecia która skupia się na utrwalaniu wagi po osiągnięciu celu jest najdłuższa. Trwa 10 dni na każdy utracony kilogram wagi w fazie II. Ta faza jest ważna, dieta Dukana wykorzystując ten okres pozwala uniknąć zmory osób odchudzających czyli efektu jo-jo.

To możesz jeść :

wszystko z fazy 1 i 2

dziennie jedną porcję owoców (oprócz bananów, winogron, czereśni i wiśni)

dwie kromki chleba pełnoziarnistego

jeden plaster sera żółtego dziennie

dwa razy w tygodniu dwie porcje produktów skrobiowych(makarony, kasze, ryż, ziemniaki i warzywa strączkowe)

Faza czwarta:

Ostatnim etapem diety Dukana jest stabilizacja wagi. Trwa do końca życia i przewiduje 1 dzień wyglądający jak w fazie pierwszej raz na tydzień, autor proponuje białkowe czwartki. Dodatkowo codziennie należy spożywać 3 łyżki otrąb owsianych. Konieczne jest także dbanie o aktywność fizyczną, codziennie pokonywanie krótkich dystansów pieszo utrzyma naszą sprawność.

Dieta Dukana jest jedną z najpopularniejszych diet. Większość osób wybiera ją przez nieograniczone ilościowo posiłki. Zmienia to obraz liczenia kalorii i chodzenia zdenerwowanym z głodu.

Kto nie może stosować diety Dukana?

  • Kobiety w ciąży
  • Matki karmiące
  • Młodzież w okresie dojrzewania (poniżej 18 roku życia)
  • Osoby starsze (ponad 78-letnie)
  • Osoby otyłe klinicznie
  • Jednostkami chorobowymi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*