Dieta Paleo – Wady, Zalety oraz Zasady

Dieta Paleo inaczej dieta człowieka pierwotnego lub paleolityczną. Za jej twórcę uważa się amerykańskiego naukowca doktora Lorena Cardaina, który badał sposób odżywiania ludzi pierwotnych. Jest to sposób odżywiania, do którego wyewoluowało ludzie ciało. W jadłospisie tej diety zostały wykluczone potrawy, których nasi przodkowie nie jadali i do których nasze ciało nie jest przystosowane. Nie narzuca limitów ilości posiłków, a jedynie ogranicza je jakościowo. Nie jest to dieta odchudzająca a sposób na zdrowy tryb życia.

Dieta Paleo – co jeść?

Dozwolone produkty na diecie paleo:

  • Chude, nieprzetworzone mięsa (dziczyzna, wołowina, wieprzowina)
  • Owoce morza
  • Warzywa i owoce niskoskrobiowe
  • Jaja
  • Orzechy
  • Nasiona
  • Oleje nierafinowane (oliwa z oliwek, olej kokosowy, z orzechów makadamia, lniany i z awokado)

Mięsa:

  • Dziczyzna
  • Baranina
  • Drób „jasny” – indyk, kurczak
  • Drób „ciemny” – gęś, kaczka
  • Konina
  • Króliki i zające

Ryby:

  • Dorsz
  • Pstrąg
  • Śledź
  • Halibut
  • Łosoś
  • Flądra
  • Lin
  • Sola
  • Sardynki
  • Tuńczyk

Warzywa:

  • Brokuł
  • Kalafior
  • Fenkuł (koper włoski)
  • Marchew
  • Seler
  • Por
  • Pietruszka
  • Wszelkie sałaty
  • Cykoria
  • Bakłażan
  • Burak
  • Szpinak
  • Jarmuż

Owoce:

  • Cytryna
  • Pomarańcz
  • Grejpfrut
  • Limonka
  • Jabłko
  • Śliwka
  • Banan
  • Gruszka
  • Jagody i pozostałe owoce leśne
  • Brzoskwinia
  • Ananas

Ważna wskazówka! Kawa wypita po posiłku może zaburzyć wchłanianie składników, a kawa wypita przed posiłkiem zdąży się wchłonąć. Dodatkowo jej gorzki smak może pobudzić właściwe zakwaszenie żołądka.

Efekty Dieta Paleo

Efektem tej diety jest spadek wagi, wynikający z wykluczenia z naszego jadłospisu makaronów, kasz , ziemniaków, chleba i innych tzw. wypełniaczy. Po kilku dniach stosowanie tego zdrowego jadłospisu nasz organizm uwalnia się od zbędnej wody, dzięki czemu znikają obrzęki i szybko tracimy kilogramy.

Wykluczając węglowodany proste, zwiększa się produkcja hormonu wzrostu co sprawia, że poprawia się nasza odporność, skupienie i samopoczucie.

Dieta Paleo jest idealna na początek naszej przygody z odchudzanie, jak i dla osób które przechodzą na inną.Nie musimy się od razu rzucać na głęboką wodę, występują trzy poziomy wejścia. Pierwszy poziom służy do przyzwyczajenia naszego organizmu, spożywamy w nim dwa posiłki otwarte, czyli z naszego starego jadłospisu. Poziom drugi zakłada spożywanie 2-3 posiłków otwartych w tygodniu, a trzeci jedynie jednego.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*